La ce flux nebun de postari au circulat in ultimele saptamani pe FB cu privire la evenimentele declansate de OUG13, am tot amanat sa postez partea a doua a mini-seriei “Be a Better GameDev”. Not anymore!

Voi fi ceva mai scurt de aceasta data, deoarece va pregatesc ceva interesant marti, so mark the date! . Sa trecem la subiect, Be a Better GamDev – investeste intr-o pagina web dedicata studioului. Culmea, desi este una din cele mai accesibile investitii pe care un studio indie o poate face, multi ignora acest aspect. Bineinteles ca se poate si fara, insa iti faci un deserviciu. N-o sa intru in detalii cu privire la multiplele beneficii pe care ti le aduce un website, cum ar fi un plus de credibilitate, o sursa aditionala de informare pentru cei interesati de joc-ul/studio-ul vostru, showcase proiecte etc. In schimb, vreau sa detaliez doua situatii pe care le tot intalnesc.

1. “Avem pagina de FB unde postam destul de des, nu ne mai trebuie si website”. Ain’t that cute, but is wrong!! Inclin sa cred ca majoritatea celor care privesc astfel lucrurile fac o confuzie. Ce-i drept, la baza, ambele sunt o sursa de informare. Insa, deservesc scopuri diferite! Pagina de facebook este o “tool-a” foarte buna pentru a dezvolta o comunitate in jurul jocului/studioului, pentru a face un engagement mai activ si a comunica mai usor cu publicul tinta. De cealalta parte, website-ul este o “tool-a” care mai degraba actioneaza ca o carte de vizita. Ofera un overview celor interesati despre oamenii din spatele jocului, despre studio in sine, despre ce alte proiecte au lansat sau alte lucruri marcante pe care fiecare studio doreste sa le scoata in evidenta pe site (premii, recenzii etc.).

2. Business wise, site-ul este un “must have”. Aici m-am lovit cel mai des de aceasta problema (a lipsei unui website de prezentare). Cel mai recent, chiar anul acesta. De la inceputul anului si pana acum am avut 3 intalniri cu reprezentanti ai unor fonduri de investitii. Unul din Olanda (firma mama era din China), unul din Germania si unul din Suedia. Toate interesate sa discute posibile investitii si parteneriate cu studiouri indie romanesti. De obicei cand am astfel de intalniri, lucrurile decurg in 2 etape. La prima intalnire incerc sa stabilesc cat mai clar ce fel de echipe cauta (senioritate, expertiza etc.; spre ex cei din Germania cautau sa investeasca in dezvoltarea unui joc care foloseste Hololens o.O), ce fel de jocuri ii intereseaza (niche, casual, hardcore, platforme etc.), ce fel de investitii vor sa faca (cash, servicii, codev etc.). Pentru pasul 2, in baza acestor informatii compilez o lista de posibile studiouri care se incadreaza profilelor cautate. Nu aveti idee cat de aiurea este (si cred ca se aplica oricui doreste sa va recomande) sa nu poti sustine o recomandare cu ceva mai concret decat eventual link-uri de la diferite post-uri de facebook.

Ca o scurta paranteza, se simte de ceva vreme un interes din ce in ce mai crescut al investitorilor si publisher-ilor din vest asupra Europei de Est. In ochii tuturor suntem o piata emergenta (de dezvoltare, nu de vanzare:D), neexploatata, care incepe sa capete experienta si sa prinda din ce in ce mai mult avant (va spuneam si eu recent ca si pt noi 2017 este anul cu cele mai multe lansari de jocuri indie romanesti). Intr-o oarecare masura situatia din Rusia/Ucraina i-a impins pe unii investitori sa se reorienteze spre alte zone, pietele din Asia cauta sa-si extinda portofoliile, costurile operative sunt scazute, iar regiunea capata din ce in ce mai multa vizibilitate datorita evenimentelor organizate aici, precum Reboot Develop (probabil cel mai important eveniment de genul acesta din Europa tinand cont ca GDC Europe nu se mai organizeaza), Infogamer (la bataie cu Gamescom si Paris Games Week), si, de ce nu, chiar si Dev.Play.

Asadar, noi ca dezvoltatori trebuie sa facem efortul de a fi cat mai usor sa intram in atentia celor interesati sa investeasca. Si nu vorbim de un site de prezentare super profi si sofisticat. Bineinteles, daca exista posibilitatea, go ahead, dar si un site simplu, care contine doar 2-3 pagini ce reprezinta detalii despre echipa, detalii despre proiectele dezvoltate etc. este minunat. As zice mult mai bine chiar si decat o pagina de facebook cu sute de postari.

Ne reauzim marti cu vesti interesante!

 

Leave A Comment