Na ca s-a scurs, parca pe repede inainte, si 2017. Si ce an! Va invit la o retrospectiva a ce a insemnat pentru mine 2017. Atentie! Lectura lunga 😀

Ianuarie. Nici bine n-a inceput anul ca lumea s-a si pus pe facut jocuri, si nu oricum, ci sub egida Global Game Jam in cadrul evenimentului Bucharest Global Game Jam 2017. Cum era de asteptat, oameni faini, proiecte misto, idei indraznete si multa voie buna.

Februarie m-a prins pe afara, in strada. Nu doar pe mine, ci pe vreo 200-300 de mii doar aici in Bucuresti (depinde de sursa citata). Niste neobositi care indrazneau sa ceara normalitate, bun-simt. Un an de zile mai tarziu inca se cere acelasi lucru, tot acolo, in strada. #Insist

Martie! Ce luna frumoasa! GameDev Academy, cel mai ambitios proiect la care am lucrat vreodata, este anuntat. La primul curs pilot se inscriu 110 persoane pentru cele 8 locuri libere. La Timisoara, un alt proiect ambitios isi incheie prima editie: Game LAB TM.  Atat de mult m-a impresionat acest proiect incat am si inceput discutiile cu organizatorii sa-l aducem si la Bucuresti.

Aprilie. Dubrovnik. Croatia. Reboot Develop 2017. De departe editia la care au participat cei mai multi indie developeri din Romania. In tara, la finalul lunii, pentru prima data in istoria acestei tari, au avut loc discutii oficiale intre reprezentantii acestei industrii si membrii ai guvernului. Dar, nici n-am apucat sa ne tag-uim in pozele oficiale ca hop a cazut guvernul Grindeanu si odata cu el progresul inregistrat in urma acestor intalniri. Politica! Bleah!

Luna Mai vine cu lansarea oficiala a GameDev Academy. Dupa cateva luni de cursuri pilot in care am cautat sa identificam ce merge bine si ce nu, in care am implementat pagini de feedback venit din partea cursantilor am decis ca suntem pregatiti sa dam piept cu realitatea. Be a GameDev!

Vara a fost relativ calma. Poate suna ciudat pentru unii, dar asta este semn ca se lucreaza mai intens ca oricand. Si este adevarat in acest domeniu. Se trage mult vara, pentru ca toamna este o perioada propice sa-ti lansezi produsul. Iar in caz ca nu intentionezi sa lansezi in toamna, tot este bine sa tragi pe perioada verii, deoarece in toamna ai toate sansele ca perioada de dezvoltare sa-ti fie data peste cap de zecile de conferinte si evenimente care au loc. Totusi, la mijlocul anului, o mana de oameni au rasuflat usurati dupa luni sau ani de munca asidua, deoarece isi lansau proiectele la care au lucrat cu atata pasiune si entuziasm. Enumar aici, si sa-mi fie cu iertare fata de cei pe care i-am omis, Gorescript (Cluj), Battle Golf Online (Buc), Radiation City (Buc), Black The Fall (Buc).

August a consemnat doua evenimente importante. Pavilion Romanesc la cel mai mare targ din Europa al industriei de jocuri video, Gamescom! Sub egida RGDA, 9 studiouri de jocuri video din tara si-au expus produsele in cadrul unui stand de peste 100mp, in zona de business a acestui targ. La mai mare in 2018! In paralel, prin tara incepe sa se plimbe Caravana Dev-Play! De asemenea un eveniment organizat de RGDA, cu sprijinul GameDev Academy. Mai bine de 2000 km in 10 zile, 6 orase vizitate, 5 evenimente si zeci de oameni minunati. Personal, cea mai frumoasa experienta pe care am avut-o alaturi de lansarea GameDev Academy. <3

Septembrie da startul agitatiei de toamna. Incep zecile de evenimente si conferinte. Au loc lansari de jocuri peste lansari de jocuri de ajungem sa fim mai datori ca dupa Craciun. Bine ca razi tu ala care ai cont pe filelist. Pentru al doilea an consecutiv, are loc Dev Play Conference. Anul acesta intr-o locatie noua, cu mult mai multi speakeri internationali, dar fara sa ignore talentul local, cu prima editie a Dev-Play Awards, zone de expo, zone dedicate exclusiv dezvoltatorilor indie etc. Dev Play 2018, hai odata! Luna se incheie cu alt eveniment minunat, de data aceasta organizat la Cluj, Clujotronic 2017. O expozitie de arte digitale care include printre altele si o expozitie (consistenta) de jocuri video, workshop-uri, talk-uri si panel-uri pe diverse teme directe sau conexe zonei de game development.

Octombrie aduce Game LAB la Bucuresti, in colaborare cu Game LAB TM (Timisoara) si Game LAB Oulu (Finlanda). Editia pilot numara 20 de participanti, care au la dispozitie 3 luni de zile sa realizeze un joc sub indrumarea trainerilor GameDev Academy si a numerosi alti dezvoltatori locali care si-au rupt din timpul lor pentru a se implica in acest program. Jos palaria in fata acestor oameni!

Noiembrie mi-a adus o satisfactie profesionala imensa. Dupa mai bine de 6 luni de discutii si negocieri, GameDev Academy devine oficial centru autorizat Unity, atat de predare, cat si de examinare. Urmeaza sa facem anuntul la inceputul anului 2018, dar cum banuiesc ca nu are nimeni rabdare sa citeasca atat de mult (probabil v-am pierdut dupa luna Februarie-Martie) “no harm done” :)). Tot in aceasta luna, la Chisinau are loc “Game Factory”, conferinta dezvoltatorilor de jocuri video din Republica Moldova. Profit de invitatia organizatorilor si fug sa trag cu ochiul la vecinii nostri. Ma intorc extrem de incantat de ce gasesc acolo comparativ cu vizita pe care am facut acum 4 ani. GG Moldova!

Decembrie! Perioada in care obisnuim sa facem daruri si analize. Pe partea de analize, scot in evidenta importanta faptului ca trebuie sa fii realist cu tine. Acum jumatate de an ma consideram Praslea cel Vonic si eram cu “Da” in brate la orice provocare, proiect, idee interesanta. In 2017 am descoperit ce inseamna mult si mediocru, asa ca in 2018 ma voi concentra pe mai putin, dar mai bine facut. Asadar, linistea din ultima vreme pe care au remarcat-o cateva persoane nu se datoreaza nici unui alt motiv. Toate bune, sanatos tun! Dar 2018 va insemna mai putin community development pentru mine si mai mult focus pe proiectele si viata personala.

In ceea ce priveste evolutia industriei noastre in 2017, bineinteles ca n-a fost totul roz din punctul meu de vedere. O serie de jocuri lansate nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor (calitativ sau financiar), aspect recunosct inclusiv de dezvoltatorii acelor jocuri. O alta serie de jocuri s-au tot amanat si se tot amana in cautarea produsului perfect. Evenimentele comunitatilor locale au nu numar tot mai scazut de participanti, iar sustinerea reciproca si implicarea in dezvoltarea industriei este razleata si generata/sustinuta de o mana de oameni. Zic si eu, nu dau cu parul, ca poate mai putin, dar bine facut/lansat este mai ok decat eterna goana dupa perfectiune sau 3+ ani de development ca indie. De asemenea, poate faptul ca ceri 150.000-200.000 euro de la un investitor pentru proiectul tau nu este realist, in loc sa consideri ca investitorul este prost ca nu vrea sa bage banii astia. Si nu in ultimul rand, poate faptul ca “nu-ti pasa de industria locala pentru ca nu-ti vinzi jocul in Romania” are un impact mult mai mare decat crezi asupra sanselor de succes ale jocului la care lucrezi. Parerea mea, nu trebuie sa fim de acord 😉

In incheiere, vreau sa-ti multumesc si tie pentru 2017! Sunt recunoscator pentru sustinere, pentru rabdarea de a urmari si citi acest blog (au fost luni cu peste 5000 de vizitatori unici o.O), dar si pentru feedback-ul sau criticile care m-au ajutat sa evoluez. Un mare multumesc si celor care m-au sustinut in dezvoltarea proiectului GameDev Academy! Fiecare Like, Comment, Share sau discutie pe marginea acestui proiect a ajutat enorm.

La Multi Ani! Sa aveti un 2018 exact asa cum vi-l doriti!

Leave A Comment